Scrooling Text

YOU WILL NEVER REACH YOUR DESTINATION IF YOU STOP AND THROW STONES AT EVERY DOG THAT BARKS .

Pages

Tuesday 27 September 2016

Alahai anakku!


Anak aku ni bukannye baik sangat – Walaupun dekat rumah dia taat, dia mungkin nakal di belakang. Mungkin dia lawan apa yang cikgu nasihatkan, memukul dan membuli rakan sekelas dan buat perangai yang tak elok di luar jangkaan aku.

Bukan anak aku je dalam kelas tu – Anak aku hanya tiga orang je. Tu pun aku tak berapa mampu nak beri perhatian yang saksama pada mereka. Bila anak aku banyak sangat menyoal aku dah suruh dia diam. Cuba kita bayangkan jika kita ada anak seramai 40 orang dan duduk dalam satu rumah. Macam tulah yang dialami oleh cikgu-cikgu di sekolah kan.

Anak aku juga pandai menipu – Aku tak akan percaya sangat pada cakap-cakap anak aku ni. Mungkin ada unsur-unsur penipuan di dalam percakapannya. Perkara kecik diperbesar-besarkan dan perkara yang tak ada, di ada-ada kan, al-maklum budak-budak yang baru nak naik. Lagi-lagi selalu buat cerita negatif tentang cikgunya di sekolah, pasti kena siasat dulu.

Anak aku memang layak kena marah – Anak-anak aku ni bukannya maksum dan tak sempurna dari segi tingkah laku seperti seorang Nabi. Dia amat perlu dididik oleh cikgu-cikgunya. Tabiatnya kat rumah dengan kat sekolah pasti sangat berbeza. Kat rumah nampak baik je sebab mereka takut ngan aku. Tetapi di sekolah, mungkin wataknya dah jadi “super hero” yang kita tak tahu. Jika dia di marah dan kena hukum di sekolah, itu tandanya cikgu beri perhatian dan mendidiknya jadi orang baik.

Kenapa aku hantar mereka ke sekolah?

Untuk dia jadi diva kah sampai tak boleh diusik? 

Untuk dia jadi samsing kah, sampai tak boleh dijentik?

Untuk dia jadi biadap kah, sampai tak boleh dididik?

Alahai anakku!


No comments:

Post a Comment